El currículum com a excusa

Moltes escoles estarien disposades a fer un canvi en el seu sistema educatiu, però el fet que han d’acomplir el currículum oficial és viscut com un impediment o una gran dificultat que els porta a renunciar. L’experiència i els resultats obtinguts els hi dóna la seguretat que acompleixen el currículum tal com els sol·licita l’administració, i malgrat veure que hi ha moltes altres qüestions també educatives que queden descobertes, renuncien a emprendre el camí que voldrien.

Escoles privilegiades 

Alguns projectes considerats innovadors amb suficient trajectòria han demostrat que estan a l’altura dels nivells acadèmics requerits tot i aplicar un sistema educatiu diferent del convencional, però aquest precedent no sempre resulta un exemple a seguir per a alguns projectes que també voldrien transformar-se, perquè pensen que aquestes escoles noves tenen més recursos que elles. Hi ha moltes coses que ens agradaria dir respecte a això, amb la intenció de convidar a la reflexió i animar les escoles a emprendre el seu propi camí i a sentir-se segures, però ho farem en un altre moment, perquè aquí volem compartir la nostra visió respecte als menjadors escolars, i com aquesta franja escolar es pot convertir en un espai on introduir noves pedagogies.

El menjador com a canguratge

Els menjadors escolars, pel fet d’ubicar-se en una franja no-lectiva ofereixen un moment i un espai idonis per acompanyar els infants des d’una mirada diferent. Tot el contrari del que succeeix de manera habitual, que l’espai del migdia passa a ser un moment escolar invisibilitzat, sense gaire importància pedagògica, per a convertir-se pràcticament en un canguratge o una extraescolar.

Quines són les necessitats del infants a l’estona del migdia?

Es tracta d’un moment d’alta sensibilitat emocional, donat que poden estar cansats, potser tenen gana i son, o potser tenen molta necessitat de joc i expansió si han passat la jornada asseguts a una cadira. Adquirir hàbits alimentaris, d’higiene i descans és important pels projectes de menjador i per les famílies.

A AulaViva proposem que l’estona del migdia sigui un espai amorós, on ser i estar sense judicis, a on es gaudeix de la trobada i de relació entre iguals, de la llibertat d’elecció i del joc no-directiu, de l’autonomia i l’autoregulació, a on l’infant pugui donar-se el temps que vulgui per connectar amb ell mateix, amb la gana, amb la desgana, amb la son, amb el moviment, etc. 

La nostra aposta és que les professionals que acompanyen la franja de menjador afavoreixin que aquest espai sigui una oportunitat per sentir-se com a casa, en un ambient acollidor, tranquil i sense presses, amb multiplicitat de propostes suggerents perquè puguin connectar amb el seu desig i compensar la possible carència d’aquesta oferta durant la franja lectiva.

Un temps on l’important sigui el procés i no només el que menja o deixa de menjar, és a dir el resultat. Un espai a on grans i petits es puguin nodrir més enllà d’allò que ingereixen. Un moment a on les professionals puguin acompanyar als petits i petites a vincular-se des d’una relació de respecte i confiança amb els adults que els cuiden, en un moment tan íntim i delicat.

Que el moment de dinar sigui agradable, i en conseqüència, es pugui establir una relació sana amb el menjar. Sense xantatges, premis o càstigs pel que mengen o deixen de menjar, per si dormen o no, per si juguen o no. 

El menjador escolar viu

Un altre menjador escolar SI és possible i totalment assumible, on les pors probablement no tenen tanta força com per renunciar a la pedagogia que voleu oferir als vostres centres educatius.

La formació de les persones acompanyants del menjador, un projecte pedagògic acurat i uns espais que permetin desenvolupar l’activitat que es proposa serà suficient per començar el projecte que voleu.

Vàries integrants d’AulaViva hem acompanyat processos pedagògics i hem format part de menjadors escolars a escoles públiques de primària, secundària i a escoletes lliures de la franja 0-3. Estem a la vostra disposició si necessiteu suport!

Autores: Sara Maurel i Mònica Martínez, integrants d’AulaViva

Menjador escolar viu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Aquest lloc web fa servir cookies per a que tinguis la millor experiència com a persona usuària. Si continues navegant és que dones el teu permís per a l'acceptació de les cookies i de la nostra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies